søndag den 11. maj 2014

Forandring Fryder...

Hello derhjemme.
Klokken er 20:00 søndag aften, og jeg er nettop kommet hjem fra en dejlig lang køretur, rundt i skønne Oregon. Denne uge har været fyldt med sjove planer. Biografen, surprise party, zumba, filmaftener, shopping, restaurantbesøg, hygge herhjemme og så videre…

I fredags snakkede jeg med min familie i DK, for første gang i næsten 7 uger, og det resulterede i en næsten 3 timer lang skype samtale. Vi kom vidt omkring, men snakkede også meget om, hvordan jeg har forandret mig, så jeg tænkte at jeg ville lave en liste med 10 måder jeg har forandret mig på (på godt og ondt), selvom det nu mest er til det bedre :D

Positiv: Siden jeg er kommet til Oregon, er jeg blevet mere positiv. Jeg har skulle sige farvel til gode venner og gå igennem tider, hvor jeg bare glædede mig til at komme hjem. Men jeg fandt ud, af at ham den gamle far derhjemme har ret. At være sur og ked er et valg, og livet er hvad du gør det til. Efter mange måneders øvelse, er jeg blevet meget bedre til at se de positive sider, selvom det kan være svært. Nogengange vil man bare have ondt af sig selv, men jeg taler af erfarring, når jeg siger, at det ikke gør situationen bedre.

Indblik: Jeg har fået et kæmpe indblik i kultur og forskelligheder. Bare at bo hos en religiøs familie har lært mig meget, og jeg er blevet bedre til at håndtere anderledes måder at tænke på, og endda sætte pris på dem.

Mindre dømmende: Dette har blandt andet også gjordt at jeg er noget mindre dømmende. Som jeg også forklarede i sidste indlæg, er der meget forskellige mennesker og personligheder bare på skolen, og efter at jeg har lært mange af dem at kende, ved jeg at det med at skue hunden på hårene ikke holder i længden. Mange har overrasket mig… især positivt. 

Engelsk: Noget der i hvert fald har forandret sig på mange måder er mit engelsk. Jeg elsker at snakke, tænke, drømme, synge og leve på engelsk, og jeg er blevet så meget bedre. I sær når jeg bruger slang og fraser, vi ikke bruger derhjemme, føler jeg mig så meget en del af det herovre, og der er ikke nogen bedre følelse :D

Udadvendt: Før jeg forlod DK, havde jeg nogle ting, jeg gerne ville forandre og en af dem var, at jeg gerne ville være mere udadvendt. Og det synes jeg virkelig, jeg er blevet. Jeg snakker mere med folk, jeg ikke kender (undskyld mor, ved godt jeg ikke må snakke med fremmede), og jeg er ikke bange for at tage kontakt til andre og sludre lidt. Også selvom jeg risikerer akavede situationer...

Vægt: Jeg vil da gerne afsløre, at jeg, som 99% af alle udvekslingsstudenter, har taget omkring et ton på. Revet ost, hvidt brød, billige burgere og Starbucks har hjulpet en del, og udover det vil jeg også takke min evne (jeg måtte på Google oversæt og oversætte det ord fra engelsk) til at være fuldstændig ligeglad med hvad vægten siger. Men det går sgu nok, det ryger igen, når jeg kommer tilbage!

Selvsikker: At tage på udveksling gør dig omkring 83.5 procent mere selvsikker. Du sætter dig selv på noget af en prøve, når du forlader alt og formår at stabilisere et nyt liv, hvilket også gør, at du lærer at stole mere på dig selv. Jeg har forandret mig til det bedre på mange måder, og det gør, at jeg er blevet meget tilfreds med, hvem jeg er som person. Jeg tvivler ikke mig selv så meget mere… jeg, og gode venner, har bevist at det er unødvendigt :)

Skør: Jeg ved det lyder usandsynligt. Kan Anna blive meget mere mærkelig. Jep, det kan hun. Hun er i hvert fald blevet bedre til at vise det. Jeg er ikke bange for at gøre mig selv til grin, for folk kan tænke hvad de vil. Så længe jeg har det sjovt og ikke såre nogen, prøver jeg at være ligeglad med hvad fremmede tænker om mig :D Det bliver livet altså nemmere af!

Girly girl: Jeg har nok altid været ret tøset, men før jeg tog afsted, holdt jeg aldrig i hånden med veninderne og kaldte dem honey og sweety. Jeg så nok altid lidt ned på folk som gjorde det, bare fordi jeg ikke kunne relatere til det. Men i USA er jeg blevet mere vandt til det, og det er bare så hyggeligt at putte med tøserne og ikke holde så meget afstand <3

Cultural difference of the day: Mor's dag er noget større herovre… Vi brugte hele dagen på familiehygge og at fejre Joy <3 Og smider lige en anden ind også: Vi stod over en halv time i kø for et stykke kage… Det gider vi sgu ikke bruge tiden på i Danmark ;)

Ok, køen var altså aaalt for lang!  
Som I kan høre går det fantastisk herfra. Jeg har haft så dejlig en uge med massere af spændende oplevelser, og den næste måned bliver fantastisk. OG så lover de op imod 30 grader hele næste uge, så det hjælper jo også på det :D

Love fra mig
-Anna <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar