fredag den 2. maj 2014

What to miss about America...

Om 50 dage vil jeg være tilbage i Danmark, og den sidste uge har jeg simpelthen bare været så glad. Derfor går det også op for mig hvor mange ting jeg vil savne, når jeg forlader dette skønne land. Siden den sidste uge har været ganske stille og rolig, tænkte jeg, at jeg ville fortælle om hvad præcis jeg kommer til at savne mest… Store så vej som små ting:



Vennerne:
Det kommer vel ikke som et kæmpe chok, at jeg kommer til at savne mine venner helt forfærdeligt meget. Jeg har skam helt fantastiske venner i Danmark, men når man må undvære sin familie, begynder ens venner lidt at overtage rollen som familie. Det er de første du snakker med, når du har mest brug for nogen som forstår, når du er fortvivlet eller forvirret eller når du har helt fantastiske nyheder. De er en ny familie, og de bliver MEGET svære at leve uden…

Kommafri:
Åååh amerikansk skole, jeg elsker dig højt og helligt for at skide på kommaerne… Det sparer min kostbare tid og overskud!



Priserne:
Alt er så forfærdelig billigt herovre, hvilket er både godt og skidt. Det betyder et ikke så fantastisk overforbrug, for en dansker som mig, som er vandt til noget dyrere priser. Men det er da også rimelig fedt når man er ude og shoppe, at man kan få tøj, makeup, smykker, mad osv. til laaangt under halv pris. Og især de utrolig billige priser på Abercrombie tøj. Det bliver noget af en kold tyrker at skulle tilbage til Danmark -.- 

Forestillinger til high school...


Vejret:
Selvom folk fra Oregon konstant beklager sig over det kolde og våde vejr de har her, er det næsten som at rejse syd på for mig. Vi havde en weekend med sne denne vinter, og denne uge har temperaturene sneget sig op på de 30 grader adskillige gange. Hmmm, det er altså lækkert at kunne sove med vinduet åbent og blive vækket af fuglesang, uden at fryse natten lang :D

Skolebussen:
Realiteten!!
Især når det er koldt udenfor er det rigtig fedt ikke at skulle fryse hele vejen til skole!

Skolegang:
Siden at alle vennerne derhjemme er startet i gymnasie har jeg hørt en del om, hvor hårdt det er, og hvor meget af tiden bliver brugt på lektier. Selvom jeg er rimelig ambitiøs, og har straight A's (ja, det er tilladt at prale, når man er i USA), så tager jeg skolegangen rimelig tilbagelænet. For det første er der utrolig lave forventninger til eleverne herovre, som de fleste alligevel formår, ikke at leve op til, og for det andet tager jeg det stille og roligt. Skolen er hyggelig og sjov herovre, måske også fordi jeg rent faktisk valgte at tage det her år.

Det Amerikanske køkken:
Og nej, jeg mener ikke maden, men derimod køkkenet i sig selv. For det første har de isterninger og vand direkte fra køleskabet, hvilket altså er ret luksus. Den trend skulle komme til DK. For det andet har de i vasken en affalds-ting hvor man bare trykker en knap og så sluger vasken det skrald der ligger deri. Fedt nok ikke at skulle have hænderne ned i alt det klamme stads… 

Cosco:
Du er garranteret ikke at komme ud af dette supermarket sulten. De har altid tonsvis af smagsprøver...

Forskellighederne:
Noget der virkelig chokerede mig da jeg kom til USA var at teenagers her går med cowboybukser som går ud fra knæet og ned. Det kan man da ikke, tænkte jeg, folk ville jo grine højlydt, hvis de så det i Danmark. MEN… I USA er der ikke rigtig noget man ikke kan. Folk er så meget mere forskellige og specielle herovre. Der er punkerne, dem som er pop, country og sååå mange flere. Der er selvfølgelig trends men du bestemmer fuldstændig selv om du vil følge dem eller ej, og hvis ikke er det helt ok. Det er så meget mere tilladt at være sin egen med hensyn til stil, musik, personlighed, interesser osv…

Maden:
Dansk mad er fantastisk, men det er amerikansk mad altså også, og der er så meget større udvalg herovre. Et hav af billige restauranter med mad fra alle dele af verdenen, og det ekstra sukker og fedt vænner man sig hurtigt til. Det er altså mums at have så bredt et udvalg. Og så er der frozen yoghurt i hvert en by med respekt for sig selv… Sådan skulle det også være i DK! 

Anyway, det må være alt for denne gang. Denne weekend skal jeg afsted til Roseburg i Syd-Oregon med familien så det bliver hyggeligt.
See ya soon
-Anna <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar